Naujienos ir patarimai

Įžvalgos, naujienos ir aktuali informacija smulkaus verslo atstovams

Rizikos vertinimas kai tavo pirkėjai – kitos įmonės: ką verta žinoti

Skolų išieškojimo įmonės „Intrum“ atliktas tyrimas parodė, kad net 30 proc. Lietuvos įmonių galėtų samdytis daugiau darbuotojų, jei skolininkų mokėjimai įmonėms būtų vykdomi operatyviau. Tačiau net 43 proc. verslų nesiima priemonių tam, kad skolos būtų išmokamos laiku, o su vėluojančiais atsiskaitymais būtų susiduriama rečiau.
Patarimais, kaip įvertinti klientų nemokumo riziką ir kokių žingsnių vertėtų imtis, dalinasi smulkaus ir vidutinio verslo finansuotojo „Noviti finance“ vadovas Linas Armalys.

Finansinės rizikos valdymas – sudėtinga užduotis

Kalbėdamas apie finansinės rizikos valdymo praktiką Lietuvoje, „Noviti finance“ vadovas išskiria didesnių įmonių pranašumą. Jos turi rizikos vertinimo specialistus bei gali apsidrausti nuo tokių situacijų, kai klientai nesilaiko sąskaitų apmokėjimo terminų ir vėluoja atsiskaityti, asinaudojusios prekinių kreditų draudimu. Tačiau nedidelėms ar jaunoms įmonėms draudimo bendrovės tokio draudimo nenori suteikti.

Todėl smulkaus verslo atstovai yra priversti patys vertinti riziką. Tačiau finansinės rizikos valdymas neturint resursų ir priemonių – sudėtinga užduotis. Paprastai nedidelės įmonės patikrina išorines duomenų bazes, kai kurios tinklapyje rekvizitai.lt įvertina įmonės darbuotojų dinamiką, einamąsias skolas, įmonės kredito reitingą ir iš to bando daryti išvadas. Visgi šių instrumentų dažnai nepakanka, norint įvertinti įmonės realią finansinę situaciją.

„Kai nedidelės įmonės paslaugomis naudojasi kita nedidelė bendrovė, įsivertinti riziką sudėtinga, nes smulkiojo verslo sektoriuje finansinė situacija gali greitai ir kardinaliai pasikeisti – praradęs vieną svarbų klientą gali atsidurti ant bankroto ribos. Didelės įmonės yra patikimesnės pirkėjos, jų problemas galima įžvelgti iš anksto“, – sako L. Armalys.

Suteiktas mokėjimo atidėjimas – rizika

Norint gerai įsivertinti kliento riziką, „Noviti finance“ vadovas pataria pasidomėti, kas yra įmonės savininkas, pažiūrėti ar praeityje nėra bankrutavusių verslų, patikrinti pirkėjo istoriją ir pasidomėti priežastimis, privertusiomis keisti prekių ar paslaugų tiekėją.

Tuomet reikia patikrinti ir įmonės finansus – išanalizuoti ne tik praeitų metų balansą, esantį registrų centre, bet ir nebijoti paprašyti einamųjų duomenų.

Finansinės rizikos valdymas – subtilus procesas su dideliu nesėkmės procentu, todėl L. Armalys smulkiems verslams rekomenduoja planuojant įmonės išlaidas nusimatyti finansinį buferį ir rizikos kaštus, ypač jeigu sąskaitų apmokėjimo terminai pratęsami dideliam skaičiui pirkėjų – įmonėms, kurios yra nedidelės.

„Kai tavo įmonė kitai bendrovei suteikia mokėjimo atidėjimą, ji faktiškai tampa kredituotoja. Todėl būtina nepamiršti įsivertinti su tuo susijusios rizikos. Ją reikia arba prisiimti, arba nuo jos apsidrausti“, – stebėdamas verslų praktiką apibendrina „Noviti finance“ vadovas.

Mokėjimo atidėjimo garantija – priemonė apsidrausti smulkiam verslui

Iki šiol nebuvo priemonės, padedančios apsidrausti nuo mažų ar vidutinių įmonių nemokumo, todėl verslas tiesiog turėdavo prisiimti šią riziką arba atsisakyti bendradarbiavimo. „Noviti finance“ šiai problemai rado sprendimą – mokėjimo atidėjimo garantijos paslaugą.

Mokėjimo atidėjimo garantija nuima rizikos naštą nuo mokėjimo atidėjimą suteikiančio pardavėjo pečių ir atsakomybę perkelia mums. Mes įvertiname, ar pirkėjas yra patikimas ir garantuojame, kad pardavėjas pinigus už savo parduotas prekes ar paslaugas tikrai atgaus“, – teikiamą paslaugą apibūdina „Noviti finance“ vadovas.

Ką daryti, kai užsakovas nemoka už suteiktas paslaugas?

L. Armalys pabrėžia, kad jeigu jau klientai nesilaiko sąskaitų ampkėjimo terrminų ir nuolat vėluoja, svarbu netempti laiko ir susidėlioti standartizuotą tokių situacijų valdymo procesą.

„Jeigu turite nemokų klientą, tiksliai apgalvokite savo žingsnius. Apie juos informuokite ir savo pirkėją, jis turi aiškiai žinoti, kokių veiksmų imsitės. Jei turite pirkėjų, kurie dažnai vėluoja atsiskaityti, susiraskite teisinius partnerius, kurie galės jums padėti išieškant skolas“, – pataria L. Armalys.

Suplanuotas skolų išieškojimo procesas leis tiksliai žinoti, kurią dieną ir kokios priemonės imtis. Tai padės vystytis abipusiams santykiams ir užkirsti kelią mokėjimų vėlavimui.

Taip pat skaityk: